اتوپلاستی (جراحی زیبایی گوش)

عمل جراحی اتوپلاستی که عمل زیبایی گوش محسوب می شود، شکل و ظاهر یک گوش یا هر دو گوش فرد را تغییر می دهد و معایب آن را اصلاح می کند. این عمل مشکل بسیاری از افراد که از ظاهر گوش خود رنج را حل نموده است. عمل اتوپلاستی همچنین می تواند شامل کاهش اندازه گوش یا لاله گوش و نیز اصلاح گوشی که در اثر  ضربات یا حادثه شکل خود را از دست داده، برای حذف پوست و غضروف اضافی موجود در ناحیه گوش باشد. از این رو انجام این جراحی بر روی فرد ایجاد انگیزه نموده و اعتماد به نفس فرد را افزایش می دهد. مشکلات گوش ممکن است مادر زادی یا اتفاقی رخ دهد، ممکن است وارد آمدن ضربه و یا یک نوع بیماری در این عارضه ها نقش داشته باشند.

سن مناسب جراحی زیبایی گوش

برخلاف جراحی زیبایی بینی که بعد از سن بلوغ انجام می شود ولی در جراحی زیبایی گوش به دلیل اینکه رشد غضروف ها در سنین پایین تر است و رشد غضروفی در سن پنج سالگی کامل می شود پس می توانیم در سن پنج یا شش سال به بعد جراحی زیبایی گوش را انجام داد. دلیل انجام جراحی در این سنین پایین این است که غضروف های گوش در این سن نرم تر است و نیاز به برداشتن زیاد غضروف ها نیست.

نحوه جراحی اتوپلاستی

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم اتوپلاستی همان جراحی زیبایی گوش می باشد. از کاربردهای مهم این جراحی ایجاد تغییر شکل در ظاهر گوش ها است. این جراحی برای افرادی که از اندازه، محل قرار گیری یا شکل خود رضایت ندارند مناسب است.

مراحل انجام جراحی اتوپلاستی

این عمل دارای چند مرحله مختلف است که در ادامه به شرح مختصری از آن ها می پردازیم.

در مرحله اول پس از بیهوشی جراح یک برش به اندازه 3 الی 4 سانتی متر در پشت گوش ایجاد می کند. بهتر است این عمل توسط یک پزشک متخصص خوب انجام شود تا میزان عوارض آن به حداقل برسد.

در مرحله دوم جراح به غضروف های داخلی گوش فرم می دهد تا شکل ظاهری مناسبی به خود بگیرد.

در مرحله سوم یا همان مرحله آخر جراح برش های ایجاد شده را بخیه می زند. بخیه به مدت 10 روز می ماند که لازم است در این مدت پانسمانش به صورت مرتب عوض شود.

کاندید مناسب اتوپلاستی

افرادی که دارای شرایط زیر هستند کاندید مناسبی برای انجام جراحی زیبایی گوش می باشند.

بسیاری از افرادی که از بزرگ بودن گوش ها رنج می برند می توانند به پزشک مراجعه و برای جراحی کوچک کردن لاله‌ی گوش اقدام نمایند.

افرادی که گوش های آن ها دچار عدم قرینگی شده است نیز کاندید مناسبی برای این جراحی هستند.

افرادی که دارای گوش های بیرون زده هستند نیز می توانند این جراحی زیبایی را انجام دهند.

افرادی که در ناحیه گوش های خود دچار برخی مشکلات مانند کجی، نامتناسبی و نا متقارنی می باشند. ممکن است گوش شما دچار برآمدگی هایی باشد که تاثیرات منفی در ظاهر و شنوایی ایجاد کنند، توجه داشته باشید عمل اتوپلاستی زمانی توصیه میشود که جراح نیاز این جراحی را در شما احساس کند در غیر این صورت جراحی به صورت خودسرانه توصیه نمی شود.

همچنین انتظار می رود که افرادی که دچار وسواس فکری هستند و اختلالات شخصیتی در رابطه با چهره‌ی خود دارند نیز نباید این جراحی را انجام دهند زیرا ممکن است بعد از جراحی از نتیجه‌ی آن راضی نباشند و تمایل داشته باشند که گوش آن ها به شکل سابق برگردد.

نتیجه جراحی اتوپلاستی

نتیجه‌ی عمل زیبایی گوش بسیار خوشایند و رضایت بخش خواهد بود، زیرا گوش جزو آن دسته از اعضای بدن است که چهره را مورد تاثیر قرار می دهد و نمی توان آن را از نظرها پنهان نمود. بنابراین در صورتیکه مشکلات عدم قرینگی، نداشتن لاله گوش، مشکلات بزرگ بودن و یا کوچک بودن بیش از اندازه ی گوش، افتادگی و … وجود داشته باشد انجام این عمل زیبایی توصیه میشود. همچنین موضوع مهمی که باید به آن توجه کرد این می باشد که بهتر است برای انجام این جراحی حتما به بهترین جراح زیبایی مراجعه شود.

مراقبت های پس از اتوپلاستی

پس از انجام جراحی بیمار باید به یک سری نکات عمل کند که بسیار ضروری است. برخی از مهم ترین آن ها عبارت است از:

نگه داشتن پانسمان تا 10 روز

به منظور جلوگیری از عفونت حتما باید بهداشت فردی رعایت شود.

به صورت منظم گوش ها شست و شو شوند.

با توجه به تجویز پزشک نیاز است که از کرم های آنتی بیوتیک برای تسکین درد استفاده کرد.

به مدت چند روز بیمار باید به صورت دائم از هد بند استفاده کند.

به منظور جلوگیری از فشار به گوش لازم است که به مدت 2 هفته به صورت دمر بخوابد.

مزایای جراحی اتوپلاستی

در نتیجه عمل اتوپلاستی می توان مزایای زیادی را نام برد که به برخی از مهم ترین آن ها شامل موارد زیر است.

این عمل جراحی عوارضی نداشته و بسیار ایمن است.

بسیاری از مشکلات و نواقص ناحیه ی گوش را می توان با این جراحی حل کرد.

این عمل برای افزایش اعتماد به نفس و انگیزه‌ی روحی در افرادی که مشکلات گوش دارند توصیه می شود.

زمان استراحت آن کم است (یک هفته)

ظاهر را زیباتر کرده و تاثیر به سزایی در فرم صورت ایجاد می کند.