بوی بد بینی بعد از جراحی

جراحی بینی ، زیبایی صورت شما را افزایش می دهد. اما نکته قابل توجه اینجاست که ممکن است بعد از جراحی ، با عوارض مختلفی روبرو شوید. یکی از این عوارض ، بوی بد بینی بعد از جراحی می باشد. این موضوع نگران کننده نبوده و موقتی می باشد. از این رو با انجام برخی مراقبت ها ، می توان آن را از بین برد یا به حداقل رساند. زمانی که این عارضه ادامه دار شد ، می توانید به بهترین جراح بینی مراجعه کرده و برای درمان آن اقدام کنید. در ادامه به علت این عارضه و راه های درمان آن می پردازیم.

علت بوی بد بینی بعد از جراحی چیست؟

بوی بد بینی ، امری شایع و طبیعی بین کسانی است که عمل بینی انجام داده اند. این عارضه ، مشکل اساسی برای فرد ایجاد نمی کند. اما برای این که بدانید دلیل به وجود آمدن آن چیست باید گفت که در مخاط بینی ، خون یا ترشح اتفاق میفتد که همین امر ، سبب می شود تا بینی ، بوی بدی داشته باشید.

برای رفع این مشکل ، لازم است که با تشخیص پزشک ، بینی را شستشو دهید. در صورتی که این مشکل برای طولانی مدت ادامه دار شد ، نیاز به بررسی و درمان دارد.

نکته حائز اهمیت این است که زمانی که بوی بد بینی برای طولانی مدت ادامه دار شود ، به این معنی است که بینی ، دچار عفونت شده است. در این صورت ممکن است کمی نگران کننده به نظر برسد. اصلی ترین دلایلی که می تواند منجر به بروز این مشکل شود شامل موارد زیر می باشد :

بخیه داخل بینی

قرارگیری جسم خارجی داخل بینی مانند تامپون یا اسپلینت

عفونت در داخل بینی

التهاب سینوس ها

چقدر زمان می برد تا بوی بد بینی بعد از جراحی از بین برود؟

به طور کلی ، ۲-۱ هفته بعد از جراحی ، بسته به نوع بینی و نوع جراحی انجام شده ، بوی بد بینی امری طبیعی است. اما باید دقت داشت که این مشکل می تواند ۶-۴ هفته بعد از جراحی نیز ، باقی بماند. باید توجه کرد که اگر بعد از این زمان ، بوی بد همچنان ادامه دار بود ، لازم است تا به پزشک مراجعه کرده و اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهید.

درمان بوی بد بینی بعد از جراحی

در مطلب فوق ، به برخی از رایج ترین دلایل بروز این عارضه اشاره شد. برای این که بتوان آنها را درمان کرد یا به حداقل رساند ، می توان یکی از راه های درمان زیر را پیش گرفت.

شستشوی داخل بینی به طور منظم ، با سرم نرمال سالین یا سدیم کلراید

مصرف آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط پزشک

شستشوی بینی با محلول نمکی

استفاده از پمادهای ضدعفونی کننده با تجویز پزشک

بخیه چه تاثیری بر بوی بد بینی بعد از جراحی دارد؟

بخیه های جذبی که در طول جراحی به کار برده می شوند، هم به صورت طبیعی و هم مصنوعی می باشند. همانطور که از نام آن پیداست، این بخیه ها با گذشت زمان، جذب پوست می شوند و این موضوع حدود ۴-۳ هفته زمان می برد. در این پروسه، به دلیل این که بخیه ها جذب و تجزیه می شوند، ترشحاتی در آن ناحیه ایجاد می‌شود که می تواند باعث رشد باکتری های مختلفی شود. رشد باکتری ها باعث می شود که بوی بد بینی بعد از جراحی، بیشتر به چشم بخورد. از این رو، برای جلوگیری از این موضوع بهتر است توصیه ها و مراقبت های لازم در این راستا انجام گردد.

چگونه می توان از بوی بد بینی بعد از جراحی جلوگیری کرد؟

برای این که بعد از عمل بینی ، کمتر با این عارضه روبرو شوید ، می توانید به صورت زیر عمل کنید.

شستشوی مواد زائد روی بینی با استفاده از محلول نمکی برای جلوگیری از ایجاد بوی بد

استفاده از محلول پراکسید هیدروژن در داخل بینی با کمک پنبه برای کاهش تجمع مخاط در بینی

استفاده از اسپلینت بینی به مدت ۳ هفته برای محافظت از ناحیه جراحی و جلوگیری از عفونت داخل آن

خودداری از فین کردن و وارد کردن فشار به بینی برای جلوگیری از تحریک بینی ، تولید باکتری و در پی آن، ایجاد بوی نامطبوع

چه کارهایی بوی بد بینی را افزایش می دهد؟

زمانی که شما بعد از جراحی ، با این مشکل مواجه شدید ، لازم است علاوه بر انجام مراقبت های لازم ، از انجام برخی کارها خودداری کنید. استعمال دخانیات ، یکی از کارهایی است که می تواند بوی بد بینی بعد از جراحی را تشدید کند و روند بهبود آن را بسیار کاهش دهد. از این رو بهتر است فقط توصیه های لازم را پیش بگیرید تا دچار مشکل بزرگتری نشوید.