جراحی بینی به روش باز و بسته

ممکن است در خصوص تفاوت روش‌های جراحی بینی مطالبی را مشاهده و یا مطالعه کرده باشید. جراحی بینی به طور کلی به دو روش جراحی بینی باز (Open) و جراحی بینی بسته (Close) انجام می شود.

جراحی بینی باز و بسته

قبل از جراحی بینی، برای بیمار گیج کننده است که کدام روش جراحی زیبایی بینی را انتخاب نماید و جراح بینی از چه تکنیکی برای عمل بینی استفاده می نماید.

همیشه خوب است که بیمار در خصوص روند و روش جراحی بینی، قبل از جراحی اطلاعاتی را داشته باشد و یا از جراح بینی دریافت نماید. تا بتواند با نتیجه جراحی بینی بلافاصله بعد از جراحی کنار آید.

جراحی بینی باز

در این روش، جراح بینی ، یک روش بر روی کلوملا یا ستونی که درحقیقت دو سوراخ بینی را از یکدیگر جدا می‌کند، برش داده می‌شود. سپس پوست از روی بینی برداشته شده و جراحی انجام می شود. ادامه جراحی همانند روش جراحی بینی بسته می‌باشد و تفاوتی با یکدیگر ندارد.

در پایان جراحی، جراح بینی تصمیم بگیرد که سوراخ ها و یا پره های بینی را کوچک نمایند، در روش بسته یا باز، شکاف یا برشی را باید بر پایین پره های بینی زده شود تا پره های بینی به دنبال آن سوراخ بینی کوچک تر شود.

مابقی روند جراحی در هر دو روش یکسان می‌‌باشد.

این جراحی تحت بیهوشی کامل انجام می شود تا جراح به ساختمان زیر بینی به راحتی دسترسی داشته باشد.

مزایای جراحی بینی به روش باز

مزیت اصلی تکنیک باز، بهبود دقت در تغییر شکل چارچوب بینی برای دستیابی به کانتورینگ مطلوب است. تکنیک باز برای فرم های مختلفی بینی مورد استفاده قرار می گیرد. افرادی که دارای بینی کج، شکستگی بینی و یا انحراف بینی هستند، این روش پیشنهاد و استفاده می‌شود. زیرا باعث می‌شود تا جراح بینی دید واضح‌تری از اصلاحاتی که باید انجام شود و همچنین وضوح و سهولت برای بخیه های پیچیده و یا پیوند داشته باشد.

با این حال جای زخم به جای مانده به سختی قابل رویت است و معمولاً با گذشت زمان محو می‌شود.

جراحی بینی به روش بسته

رینوپلاستی بسته ، که به آن رینوپلاستی اندونازال نیز گفته می‌شود ، با ایجاد برش هایی در داخل بینی انجام میشود. این جراحی همانند روش باز تحت بیهوشی و یا با تزریق داروهای آرام بخش انجام می‌شود. (جراحی و برش ها از طریق سوراخ های بینی انجام می شود.)

علت نام گذاری این روش این است که هیچ برشی بیرون بینی زده نمی‌شود. به همین دلیل نیمه تهاجمی است.

مزایای جراحی بینی به روش بسته

به دلیل برش هایی که داخل بینی زده می شود، زخم بعد از جراحی بینی در بیرون وجود ندارد. همچنین تغییرات مورد نیاز بعد از جراحی براحتی قابل مشاهده است.

در این روش به دلیل ایجاد برش بر روی کلوملا، تورم کمتری بعد از جراحی ایجاد می‌شود.

کدام روش جراحی مناسب‌تر است؟

تفاوت روش عملکرد در این دو تکنیک بسیار اندک است. اما نتایج جراحی بسیار مهم است. در افرادی که برشی بر روی کلوملا زده نمی شود و با روش بسته جراحی بینی انجام می‌شود، دوره نقاهت کمتر بوده و دوره ریکاوری سریع تر به اتمام می‌رسد. تورم در این روش بسیار کمتر است.

با این حال میزان دقت جراح برای درمان بهتر بسیار کمتر است زیرا دسترسی کمتری به ساختار بینی دارد و در موارد پیچیده جراحی بینی، این روش امکان پذیر نیست.

انتخاب روش جراحی بینی بر عهده جراح می باشد زیرا باید علاوه بر نظر بیمار، به نتیجه جراحی نیز توجه نماید. انتخاب روش با در نظر گرفتن نوع و فرم بینی و بیماری های آن مشخص می‌شود.

بینی های گوشتی :

بینی های گوشتی استخوان های خوبی دارند اما غضروف آنها ضعیف است ، همچنین این نوع بینی پوست بسیار ضخیمی دارد که نمی‌تواند تغییرات را به خوبی نشان دهد، این نوع بینی برای مدل‌های عروسکی مناسب نیستند.

بینی های استخوانی :

بینی های استخوانی قوی و محکم هستند و برای هر گونه تغییر آمادگی دارند، مشکل شایع این نوع بینی‌ها معمولا قوز و انحراف روی بینی می باشد .

* در جراحی بینی بسته، تمامی جراحی بینی از داخل سوراخ های بینی جراحی انجام می شود و برش خارجی زیادی بیرون زده نمی‌شود.

* در جراحی بینی باز جراح برشی در بهترین بخش پل بینی که تقریبا 4 میلی متر از سوراخ های بینی بالاتر است زده می شود.  با زدن این برش میزان دسترسی به غضروف، استخوان و در کل بافت بینی راحت تر است و می توان به راحتی در غضروف بینی تغییر شکل ایجاد نمود.

* در جراحی بینی باز با برش زده در زیر بینی و باز کردن پوست می‌توان میزان دسترسی بیشتری به زیر پوست داشت و با دقت بیشتر جراحی را انجام داد.