رابطه ی انحراف بینی با سینوزیت

در این مبحث می‌خواهیم در مورد انحراف تیغه بینی و سینوزیت باهم صحبت کنیم. قبل از آن توضیحی در خصوص اینکه تیغه بینی چیست و چه نقشی دارد، سینوس ها چه هستند و نقش و عملکرد آنها چیست و چه مشکلاتی برای فرد میتوانند ایجاد کنند صحبت میکنیم.

تیغه بینی همانطور که از نامش پیداست دو حفره یا سوراخ بینی را از هم جدا می‌کند. این جداسازی بسیار مهم است چرا که موجب می‌شود هوایی که ما استنشاق می‌کنیم در تماس با مخاط بینی گرم و مرطوب بشود ذرات گرد و غبار آن گرفته شود و به صورت منظم پایین برود.

اگر تیغه بینی نباشد هوا به صورت گردباد داخل بینی درمیاید و به طور موثر پایین نمی‌رود علاوه بر اینکه به درستی گرم و مرطوب نمی شود. بنابراین تیغه بینی نقش بسیار مهمی دارد.

تیغه بینی را سپتوم بینی نیز می‌گویند، این ناحیه‌ی بینی در واقع یک صفحه‌ی عمودی نازک است که فضای داخلی بینی را به دو حفرۀ مجزای راست و چپ تقسیم می‌کند. وظیفه‌ی این تیغه پشتیبانی و نگهداری از قسمت‌های خارجی بینی است و تمامی وزن بینی را متحمل می‌شود. در واقع تیغه‌ی بینی ستون بینی است و آن را نگه می‌دارد.

رابطه‌ی انحراف بینی با سینوزیت

معمولا نیمه‌ی جلوئی این تیغه غضروفی و نیمه‌ی بالایی آن استخوانی است و تا پایان بلوغ در حال رشد خواهد بود.

این ناحیه ممکن است از خط وسط منحرف شود و در ناحیه ای به سمت راست یا چپ انحراف پیدا کند. انحراف بینی نیز از خم شدن این ناحیه به وجود می‌آید. ترمیم انحراف تیغه بینی یکی از موارد رایج در جراحی بینی است.

البته در بیشتر موارد این کجی تیغه در قسمت داخلی بینی است و تاثیری بر روی شکل ظاهری بینی نمی گذارد. اما ممکن است عوارضی تنفسی و سینوسی در پی داشته باشد.

تیغه بینی و نقش سینوس ها

تیغه بینی از سه قسمت تشکیل شده که در قست وسط یک قسمت آن غضروفی است، قسمت پشتی آن استخوانی است و دو لایه نازک مخاطی که به رنگ قرمز است در دو طرف بینی قرار گرفته است.

سینوس‌ها حفراتی پر از هوا هستند که در قسمت های مختلف در کنار بینی قرار گرفته اند و مخاطی که داخل بینی وجود دارد در سینوس ها هم هست و توسط منافذ کوچکی به داخل بینی باز می شوند.

سینوس‌های مختلفی در صورت وجود دارند. در پیشانی و بالای چشم‌ها، بین دو چشم، در پایین چشم و دو طرف بینی سینوس های فکی قرار دارند و یک حفت سینوس هم در پشت چشم ها قرار دارند.

ساختمان سینوس ها پر از هواست و توسط منافذ کوچکی به داخل بینی متصل می شوند و به طور طبیعی ترشحاتی دارند که از این منافذ خارج می شوند.

سینوزیت و انحراف بینی

همانطور که می‌دانید ترشحات سینوسها از طریق مجاری آنها به درون بینی تخلیه می‌شود، از این طریق است که تمامی ترشحات از طریق این مجاری به انتهای گلو منتقل می‌شوند.

انحراف ایجاد شده در تیغه بینی ممکن است باعث انسداد مجاری سینوس‌ها بشود و مشکلات سینوسی برای فرد ایجاد نماید.

در چنین حالتی ترشحات خارج شده از سینوسها در داخل آنها انباشته می شوند و با تجمع ترشحات سینوسی احتمال ابتلا به بیماریهای سینوس افزایش می‌یابد. بنابراین میتوان به این نتیجه رسید که در صورت رفع انحرافات بینی زمینه‌ی ابتلا به بیماری‌های سینوسی در بدن از بین میرود.

انحراف بینی شایع ترین مشکل تیغه بینی

از شایع ترین مشکلاتی که تیغه بینی می‌تواند داشته باشد انحراف بینی است. این انحراف می‌تواند به علت ضربه به بینی باشد. یا در اثر جراحی و یا به طور مادرزادی ایجاد شده باشد.

در بسیاری از ما انسان‌ها تیغه بینی صاف نیست و تا حدی انحراف دارد. اگر این انحراف کم باشد مشکلی ایجاد نمی کند. انحراف بینی زمانی مشکل ایجاد می کند که به قدری باشد که راه تنفسی را دچار اختلال کند یا مسیر سینوس‌ها و راه خارج شدن ترشحات را ببندد و یا به خاطر خشکی خونریزی ایجاد بکند. در هر صورت با وجود هرکدام از مشکلات بالا نیاز به جراحی خواهد بود.

برای تصحیح مشکلات سینوس و انحراف بینی باید چه کرد؟

اگر انحراف بینی به حدی باشد که مشکلاتی مثل سینوزیت، خونریزی بینی و به خصوص انسداد بینی ایجاد کرده باشد، باید جراحی شود. نحوه جراحی از داخل بینی است. انحراف تیغه بینی برداشته شده و بازسازی می شود.

در مواردی که سینوزیت حاد باشد مثلا بعد از سرماخوردگی بسیاری از ما ممکن است دچار این نوع از سیوزیت شویم. در اغلب این موارد با درمان های دارویی و محافظتی خوب می شوند. اما اگر سینوزیت مزمن باشد و زمان زیادی از آن گذشته باشد، شخص دچار گرفتگی و احتقان بینی می شود. ترشحاتی از بینی و به خصوص در حلق دارد. که این ترشحات اذیت کننده خواهد بود.

گاهی اوقات این مساله باعث ایجاد پولیپ می‌شود. که باعث انسداد بینی شده و تنفس را دچار مشکل می‌کند. در چنین مواردی نیاز به انجام جراحی خواهد بود. جراح بینی با تشخیص انحراف تیغه بینی توسط معاینات بالینی توصیه می کند تا با انجام جراحی بینی مشکلات خود را رفع و اصلاح نمایید.