رینوپلاستی ترمیمی چیست؟

عمل ترمیم بینی (Revision Rhinoplasty) نوعی جراحی اصلاحی بینی است که ممکن است هم با هدف درمان و هم زیبایی انجام شود. گاهی برخی از افراد به دلیل آسیب دیدن بخشی از بافت بینی، مانند سوختگی، به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه می کنند تا جراح به اصلاح و بازسازی بافت بینی بپردازد. این نوع عمل ترمیم درمانی بینی است. اما نوع دوم که اکثر افراد با آن آشنایی دارند، ترمیم با هدف زیبایی است. این نوع عمل که به نام رتوش بینی و عمل ثانویه بینی هم شناخته می شود، به این دلیل انجام می شود که فرد یک بار عمل بینی را انجام داده است اما به دلایل مختلف از نتیجه آن راضی نیست و مجدداً تصمیم به عمل می گیرد. این جراحی کمک می کند تا بیمار به هدف خود برای داشتن بینی بدون نقص برسد.

چه کسانی به جراحی ترمیم بینی نیاز دارند؟

در صورتی که بعد از اولین عمل بینی و با گذشت مدت زمان کافی از انجام آن، فرد احساس کند که بینی او از نظر ظاهری یا تنفسی هنوز مشکلاتی دارد، می تواند برای عمل ثانویه به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کند. رایج ترین مشکلاتی که نیاز به ترمیم بینی دارند عبارت است از:

وجود قوز روی بینی بعد از عمل

یکی از ویژگی های اکثر بینی های استخوانی داشتن قوز روی تیغه بینی است. اگر جراح مهارت کافی برای عمل بینی نداشته باشد و به درستی استخوان تیغه بینی را عمل نکند، قوز بینی بعد از عمل باقی خواهد ماند. البته باید گفت که گاهی بسیاری از افراد ورم روی تیغه بینی بعد از راینوپلاستی را با باقی ماندن قوز اشتباه می گیرند. به همین دلیل توصیه می شود که حتماً صبور باشید تا ورم بینی کاهش پیدا کند و فرم نهایی مشخص شود و سپس تصمیم به عمل برای بار دوم بگیرید.

تنفس نامناسب بعد از عمل

انتخاب بهترین جراح بینی از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ گاهی بعضی از افراد به مطب مراجعه میکنند و ابراز میکنند که بعد از عمل بینی متوجه هیچ بویی نمیشوند، یا در هنگام تنفس صدای بینی آن ها برای اطرافیان مزاحمت ایجاد میکند. در صورتی که پزشک در کار خود مهارت نداشته باشد، ممکن است حین عمل به عصب بویایی فرد آسیب وارد کند. در این صورت رفع این مشکل حتی بعد از ترمیم هم جبران ناپذیر خواهد بود. جراحی صحیح ساختمان بینی و توجه به بویایی فرد از مهم ترین نکات حین عمل است که به دقت و ظرافت جراح بستگی دارد.

دفرمه شدن بینی بعد از عمل اول

بد فرم شدن بینی بعد از عمل و بروز مشکلات ظاهری باعث می شود که فرد اعتماد به نفس خود را از دست بدهد و مجبور شود تا برای بار دوم اقدام به جراحی کند. اگر پزشکی با تکنیک های روز جراحی آشنا نباشد و در رفع مشکلات بینی گوشتی و بینی استخوانی روش مناسب را به کار نبرد، پس از مدتی بینی نه تنها فرم اولیه بعد از عمل را از دست می دهد، بلکه شکل نامناسبی به خود می گیرد که باید با جراحی اصلاحی مشکل را رفع کرد.

توجه نکردن به نوع بینی و اجزای صورت در جراحی اولیه

گاهی برخی از بیماران زمانی که برای مشاوره قبل از عمل به مطب مراجعه می کنند، اصرار دارند که، برای مثال، بینی آن ها با فرم عروسکی یا نیمه عروسکی عمل شود؛ این در حالی است که برخی از آن ها بینی گوشتی دارند یا اجزای صورتشان درشت است که در هیچ کدام از موارد از نظر زیبایی شناسی فرم فانتزی یا نیمه فانتزی گزینه مناسبی نیست. حتی گاهی برخی از آقایان در عمل بینی مردانه خواستار مدل هایی نامناسب برای چهره مردانه هستند. اگر جراح به علم زیبایی شناسی توجهی نداشته باشد و فقط به نظر بیمار توجه کند، فرد با گذشت زمان متوجه خواهد شد که مدل انتخابی او زیبایی چهره اش را از بین برده است. به همین دلیل برای بار دوم اقدام به جراحی می کند.

افتادن نوک بینی بعد از رینوپلاستی اولیه

افتادگی نوک بینی معمولاً در بینی های گوشتی مشاهده می شود که در آن ها ضخیم بودن پوست بینی باعث فشار به نوک بینی و افتادگی آن می شود. اگر جراح در تقویت صحیح غضروف های بینی تبحر کافی نداشته باشد، بینی بعد از مدتی با افتادگی مواجه خواهد شد و فرد ناچار است تا جراحی ثانویه انجام دهد.

افراط در تغییر فرم بینی

در گذشته مدل های بینی عروسکی و سربالا طرفداران بسیاری داشت به طوری که هیچ توجهی به زاویه مناسب نوک بینی با لب ها نمی شد. اما این روزها مدل بینی طبیعی هم طرفداران بیشتری دارد و هم از نظر علمی تایید شده است. اگر جراح به علم روز آشنایی نداشته باشد یا تسلیم خواسته های غیرمنطقی بیمار شود، نوک بینی و تیغه آن حالت غیرطبیعی خواهد گرفت.

نامتقارن شدن سوراخ های بینی

بسیاری از افراد قبل از عمل بینی این دغدغه را دارند که سوراخ های بینی آن ها با هم یکسان شود. قبل از هر چیز باید گفت که گاهی این کار امکان پذیر نیست اما یک جراح خوب بینی می تواند تا بیشترین حد ممکن سوراخ ها را شبیه به یکدیگر عمل کند. گاهی عدم تقارن سوراخ های بینی به قدری زیاد است که فرد ناچار به انجام رینوپلاستی ترمیمی می شود.

کوچک شدن بیش از حد بینی

این مشکل را می توان یکی از انواع افراط در تغییر فرم بینی دانست. زمانی که جراح به دلیل عدم مهارت اندازه بینی را بیش از حد کوچک کند، بینی فرم غیرطبیعی به خود می گیرد و چهره نازیبا خواهد شد. به این ترتیب فرد تصمیم به جراحی مجدد می گیرد تا بینی کمی بزرگ تر شود.

بزرگ باقی ماندن بینی

گاهی نیز برخلاف مورد قبل، جراح نمی تواند به اندازه کافی از بزرگی بینی کم کند و به همین دلیل بعد از عمل بینی فرد همچنان بزرگ است و تصور می کند که تغییری حاصل نشده است. جراحی مجدد کمک می کند تا اندازه بینی استاندارد شود.

کج شدن بینی بعد عمل

گاهی فرد بعد از عمل با انحراف بینی مواجه می شود و به این ترتیب ظاهر بینی کج به نظر می رسد. البته گاهی به دلیل وجود ورم ها و التهابات بعد از عمل بینی، فرد تصور می کند که بینی او کج شده است. اگر با گذشت زمان و از بین رفتن ورم ها همچنان دارای کجی بود، جراحی مجدد به رفع کجی بینی کمک می کند.

گوشت اضافه بعد عمل

عدم تسلط به تکنیک های جراحی از سوی پزشک موجب می شود که بینی با فیبروز یا به اصطلاح عامیانه گوشت اضافه مواجه شود. این مشکل به دلیل آن است که بدن برای ترمیم زخم جراحی، به میزانی بیش از اندازه طبیعی بافت فیبروزی تولید کرده است. زمانی که قسمتی از بدن زخم می شود، بافت فیبروزی به التیام زخم کمک میکند. زمانی که تولید این بافت بیش از اندازه نرمال باشد، گوشت اضافه تشکیل می شود. جراح با ظرافت در کار میتواند مانع از بروز این مشکل شود.

جراح چه نقشی در عمل ترمیم بینی دارد؟

همان طور که در بالا به آن اشاره کردیم، بسیاری از مشکلات جراحی اولیه ناشی از عمل نامناسب بینی است. در صورتی که در مرحله اول پزشک جراحی بینی خوبی را انتخاب کرده باشید، کمتر احتمال می رود که به جراحی ترمیمی در آینده نیاز داشته باشید. این موضوع در مورد جراح ترمیمی نیز صادق است. اگر رینوپلاستی ثانویه به درستی انجام نشود، ممکن است که مجبور شوید برای بار سوم خود را به تیغ جراح بسپارید.