عمل همزمان سینوزیت و زیبایی بینی

بسیاری از افراد از مشکلات مربوط به سینوس ها و یا مشکلات تنفسی رنج می برند  در عین حال، از ظاهر و فرم بینی خود ناراضی هستند. خوشبختانه امروزه با پیشرفت های انجام شده در زمینه پزشکی، امکان بهبود و اصلاح مشکلات عملکردی و ساختاری بینی به طور همزمان وجود دارد. عمل همزمان سینوزیت و زیبایی بینی می تواند به افرادی کمک کند که خواهان تغییر فرم بینی هستند و در عین حال از مشکلات سینوسی رنج می برند.

آن چه که اهمیت دارد این است که بیمار باید مبتلا به مشکل سینوسی مزمن باشد. مشکلات مزمن سینوسی می تواند از هر هشت نفر، یک نفر را درگیر کند و با عنوان یک اختلال آزار دهنده در نظر گرفته می شود.

در چه مواردی، جراحی همزمان بینی و سینوس انجام می شود؟

زمانی که صحبت از درمان عفونت های سینوسی می شود، در ابتدا درمان های کم تهاجمی تر برای بیمار در نظر گرفته می شود. مواردی مانند شست و شوی بینی با سرم نرمال سالین، استفاده از داروهای مسکن در کاهش درد و یا مصرف آنتی بیوتیک در صورتی که عفونت، باکتریایی تشخیص داده شده باشد.

با این که روش های گفته شده می توانند تا حدی زیادی به درمان مشکلات سینوسی کمک کنند، اما در صورتی که علائم ادامه دار شوند و یا به دلیل ناهنجاری های فیزیکی در بینی ایجاد شده باشند، عمل از سوی پزشک در نظر گرفته خواهد شد.

عمل آندوسکوپی سینوس می تواند به کاهش اندازه پولیپ های بینی و یا برداشت آن ها کمک کند.

معمولا بیمارانی که از مشکلات مربوط به سینوس ها رنج می برند، انحراف تیغه میانی بینی نیز دارند، که می تواند تنفس را برای شان کمی سخت کند. در چنین شرایطی، جراحی انحراف تیغه بینی نیز از سوی پزشک توصیه می شود و این دو جراحی می توانند به طور همزمان انجام شوند.

افرادی که خواهان انجام این دو جراحی به طور همزمان هستند، حتما باید در این خصوص با متخصص گوش و حلق و بینی مشورت داشته باشند و معاینات و بررسی های لازم را انجام دهند. از آن جایی که هر یک از این روش های عمل می توانند با عوارض و خطراتی همراه باشند، پیش از جراحی باید سلامت جسمانی بیمار و مواردی از قبیل مصرف هر گونه دارو مورد بررسی قرار بگیرد.

مصرف برخی داروها باید قبل و بعد از جراحی بینی ، کنار گذاشته شوند، چرا که احتمال بروز عوارضی از قبیل خونریزی را افزایش می دهند. ابتلا به برخی شرایط پزشکی نیز می تواند بر نتیجه عمل تاثیرات منفی بگذارند.

چه اتفاقی در طول عمل بینی همزمان با آندوسکوپی سینوس می افتد؟

عمل همزمان بینی و سینوس به مراتب طولانی تر از عمل بینی و یا  تنها جراحی سینوس است، اما در صورتی که به طور همزمان انجام شوند، مدت زمان جراحی بیشتر خواهد بود.

اغلب این روش، با جراحی سینوس آغاز می شود و بعد از آن عمل بینی. جراحی سینوس می تواند به دو روش انجام شود که هر دو غیر تهاجمی هستند و با استفاده از دوربین و به طریق آندوسکوپی انجام می شوند. استفاده از دوربین، این امکان را برای پزشک فراهم می کند تا بتواند به مشاهده حفره سینوسی بپردازد، بی آن که نیازی به ایجاد برش باشد. در واقع آندوسکوپ از راه سوراخ های بینی به سینوس ها دسترسی پیدا می کند و با حرکت آن پزشک تصویر را به صورت واضح روی مانیتور مشاهده می کند.

جراحی آندوسکوپی سینوس، به این صورت است که دوربین از راه بینی وارد می شود و هر گونه بافتی که باعث انسداد سینوس ها شده باشد، با استفاده از ابزارهای خاص برداشته خواهند شد. بسته به علت بروز مشکلات سینوسی، پزشک قادر به برداشت پولیپ های بزرگ و اسکار و در نهایت، رفع انسداد سینوس خواهد بود.

عمل همزمان سینوزیت و زیبایی بینی چه مزایایی را به همراه دارد؟

علاوه بر مدت زمان کوتاه انجام عمل، ترکیب این دو جراحی می تواند به مراتب دوره نقاهت بسیار کوتاهی را به همراه داشته باشد.

عمل همزمان سینوزیت و زیبایی بینی با هزینه کمتری همراه است. زمانی که این دو جراحی در دو زمان متفاوت انجام شوند، برای هر روش باید هزینه بیهوشی و تجهیزات اتاق عمل پرداخته شود. اما جراحی همزمان، این هزینه های اضافی را نخواهد داشت.

برای اندوسکوپی بینی و سینوس برشی زده نمی شود و فقط در مرحله عمل بینی برش ها با توجه به اینکه عمل جراحی به روش باز و یا بسته است ایجاد می شود تا پوست بینی از روی استخوان بینی بلند شود و اعمال جراحی روی استخوان ها و غضروف ها انجام بگیرد.

دوره نقاهت و مراقبت های بعد از عمل همزمان سینوزیت و زیبایی بینی

شما بلافاصله بعد از انجام این جراحی می توانید مرخص شوید و نیازی به بستری شدن در بیمارستان یا کلینیک نیست. مراقبت ها باید از همان روز اول به خوبی انجام شود. در ساعات اولیه بعد از عمل قطعا شما به دلیل داروهای بیهوشی احساس سرگیجه دارید که کم کم از بین خواهد رفت و سپس به روال عادی زندگی روزمره خود بازمی گردید. کبودی، ورم، التهاب و درد همگی در چند روز اول طبیعی است که نباید نگران آنها باشید.

توصیه می شود بعد از عمل، بیمار در منزل استراحت و از انجام کارهای شدید بدنی خودداری کند.

هنگام خوابیدن، از یک یا دو بالشت زیر سر استفاده شود، سر باید تا حد امکان بالا نگه داشته شود.

از فین کردن و یا گرفتن بینی با فشار باید خودداری شود.

توصیه می شود از دستگاه تهویه هوا برای مرطوب نگه داشتن محیط استفاده شود.

استعمال سیگار و دخانیات، کاملا ممنوع است. چرا که نیکوتین موجود در سیگار، احتمال بروز عوارض را افزایش می دهد و روند بهبود را به تاخیر خواهد انداخت.

داروهای تجویز شده از سوی پزشک مانند داروهای مسکن و یا آنتی بیوتیک، باید سر زمان مشخص مصرف شوند.

در پایان بدانید

افرادی که از ظاهر و فرم بینی خود ناراضی هستند و در عین حال، به دلیل وجود عفونت های سینوسی و یا انحراف تیغه میانی بینی از مشکلات تنفسی رنج می برند، می توانند تحت عمل همزمان سینوزیت و زیبایی بینی قرار بگیرند.

البته توجه داشته باشید، جراحی آندوسکوپی سینوس زمانی از سوی جراح بینی تجویز می شود که روش های غیر تهاجمی در درمان عفونت سینوسی موثر واقع نشده باشند.