جراحی همزمان سینوس و پولیپ

جراحی همزمان سینوس و پولیپ به عنوان روش درمانی در برخی موارد مرتبط با عفونت‌ها و التهابات سینوس و پولیپ‌های بینی در نظر گرفته می‌شود. سینوس‌ها پوشش‌های هوایی هستند که در نزدیکی بینی و درون استخوان‌های صورت وجود دارند. پولیپ‌های بینی نیز توده‌های بدخیم یا خوش‌خیمی هستند که در داخل نازل بینی شکل می‌گیرند.

در برخی موارد، عفونت و التهاب سینوسها می‌تواند با پولیپ بینی همراه باشد. در این موارد، جراحی همزمان سینوس و پولیپ ممکن است توسط یک متخصص گوش و حلق و بینی انجام شود. هدف اصلی این جراحی، برطرف کردن عفونت و التهاب سینوس و همچنین برداشتن پولیپ‌های بینی است.

به هر حال، تصمیم نهایی در مورد نیاز به جراحی همزمان سینوس و پولیپ بر اساس شدت علائم، نتایج آزمایشات تشخیصی، وضعیت عمومی بیمار و توصیه‌های پزشک معالج شما اتخاذ می‌شود.

جراحی سینوس

در جراحی سینوس مسیرهای سینوس ها باز شده و  انسداد سینوس ها برطرف می گردد. این جراحی برای افرادی است که مبتلا به عفونت سینوسی مزمن یا دارای ساختار غیر طبیعی سینوس یا رشد غیر طبیعی در سینوس هستند. پزشک حتما قبل از انجام عمل جراحی، سایر روش های غیر جراحی را امتحان می کند. اگر این روش ها نتوانند نتایج مطلوب را در پی داشته باشند، پزشک در نهایت جراحی را انتخاب می کند. برای جراحی سینوس ها نیز معمولا انتخاب اول جراح استفاده از آندوسکوپ است چون نیاز به برش های زیاد ندارد و هم دید بسیار خوبی در اختیار جراح می گذارد.

علائم بیماری سینوس یا سینوزیت

علائم اصلی این بیماری:

گرفتگی بینی

ترشحات داخل بینی و پشت حلق

از بین رفتن احساس بویایی

انواع سینوس ها

سینوس های ویروسی

باکتریایی

قارچی

جراحی پولیپ بینی

در صورتی که پولیپ بزرگ باشد و با مصرف دارو نتوان از شر پولیپ ها راحت شد، لازم است تا عمل پولیپ بینی انجام شود. جراحی پولیپ بینی به صورت سرپایی است و نیاز به برش و بخیه ندارد. در صورتی که اندازه پولیپ ها کوچک باشد، جراحی پولیپکتومی، و در صورتی که اندازه پولیپ ها بزرگ باشد، جراحی آندوسکوپی انجام می شود. بعد از جراحی نیز باید برای جلوگیری از بازگشت پولیپ از اسپری کورتون استفاده کرد. افرادی که از سینوزیت مزمن، پولیپ بینی و یا گرفتگی بینی رنج می برند، کاندیدای مناسب جراحی پولیپ بینی هستند. هدف این جراحی برداشتن پولیپ ها و باز کردن مسیر تنفسی و جلوگیری از عفونت می باشد.

می توان پولیپ را نیز با کمک آندوسکوپی برداشت. جراحی پولیپ با کمک اندوسکوپی معمولا یک جراحی بدون عوارض است که برش خاصی به همراه نداشته و بیمار را اذیت نخواهد کرد.

مشکلات پولیپ بینی

افرادی که پولیپ بینی دارند با بسیاری از مشکلات جدی مواجه هستند که مهم ترین آنان از این قرار است:

تنگی نفس

آبریزش بینی

سردرد داشتن

سینه درد

مشکل در احساس بویایی

خروپف کردن و باز ماندن دهان در خواب

تمامی مشکلاتی که در فوق مطرح گردید تا حد زیادی بر روند زندگی عادی افراد تاثیر می گذارند. بنابراین بسیاری از افرادی که با این مشکل روبرو هستند به نوعی در صدد هستند که از شر آن خلاص شوند. مهم ترین روشی که با کمک آن می توان به طور قطعی و همیشگی آن را درمان کرد جراحی است.

جراحی همزمان پولیپ بینی و سینوس ها

همانطور که پیش از این ذکر شد بسیاری از افرادی که پولیپ بینی و سینوس را همزمان دارند پزشکان ترجیحشان بر این است که این جراحی در طی یک مرحله انجام شود.پزشکان با برنامه ریزی یک جراحی می توانند هر دو مشکل را به طور همزمان برطرف کنند.ابتدا کاری که پزشکان انجام می دهند این است که پولیپ های بینی را خارج می کنند. سپس زمانی که پولیپ ها خارج شد پزشکان دسترسی به سینوس ها خواهند داشت. بنابراین بعد از خارج ساختن پولیپ ها مسیر سینوس ها در مسیر اصلی آنان هدایت می شود. تخلیه پولیپ ها و هدایت سینوس ها در مسیر اصلی دو اقدام مهم است که در جراحی انجام می شود و در نهایت به درمان بیمار کمک می کند.

جراحی همزمان پولیپ بینی و سینوس ها به چه روشی انجام می شود؟

بسیاری از افراد نگران این هستند که جراحی بینی به روش باز انجام شود و پزشکان برش های زیادی در ناحیه بینی ایجاد کنند. اما نکته ای که پزشکان بر آن اتفاق نظر دارند این است که جراحی همزمان سینوس و پولیپ کاملا به روش بسته قابل انجام است و هیچ برش خاصی در ناحیه بینی ایجاد نمی شود.

این جراحی در بیهوشی عمومی انجام می شود و بدون درد و ناراحتی خواهد بود. بنابراین جای هیچ نگرانی و هراسی نخواهد بود.

نتیجه گیری

در پایان مهم ترین توصیه ای که خواهیم داشت این است که برای جراحی همزمان سینوس و پولیپ به پزشکانی مراجعه کنید که در این زمینه مهارت های درمانی دارند و می توانند بهترین برنامه جراحی را برای شما پیاده سازی کنند. بهترین جراح بینی می تواند بهترین تصمیم را برای جراحی بگیرد.