جراحی آندوسکوپی سینوس و رینوپلاستی

جراحی آندوسکوپی سینوس، روش جراحی است که انسداد در سینوس ها از بین می برد. این انسداد در نهایت منجر به تورم غشای مخاطی سینوس ها و سینوزینت می شود، و گاهی فرد دچار مشکلات تنفس هم می شود. جراحی آندوسکوپی سینوس، به رفع مشکلاتی از قبیل سینوزیت، انحراف تیغه بینی و پولیپ بینی می پردازد. با رفع مشکلات تنفسی در فرد، جریان هوا به بینی بهتر صورت می گیرد.

در خصوص مزایای جراحی آندوسکوپی بیش تر بدانید!

کاهش میزان عفونت سینوس ها

بهبود علائم مربوط به سینوزیت

بهبود جریان هوا به بینی

بهبود حس بویایی بیمار

نحوه انجام جراحی اندوسکوپی سینوس

جراحی اندوسکوپی سینوس، تحت بیهوشی عمومی انجام می شود، و پزشک با استفاده از یک اندوسکوپ، دوربینی ظریف و چراغ، به بررسی بافت سینوس می پردازد. تا مشکلات سینوزیت، پولیپ بینی و یا مشکلات تنفسی برطرف گردد. این ابزارها، تیغه بینی را صاف می کند و اندازه استخوان بینی را در صورت لزوم، کاهش نمی دهد.

در جراحی اندوسکوپی سینوس ها، شکاف و یا برشی بر روی پوست، ایجاد نمی شود، و کلیه اقدامات از راه سوراخ های بینی، انجام می شوند. در نتیجه، این روش نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارد، و فرد همان روز به خانه بر می گردد.

در طول رینوپلاستی، مشکلات عملکردی بینی و یا کج بون و انحراف بینی، برطرف می شود. اما رینوپلاستی کمکی در بهبود علائم سینوزیت و پولیپ نمی کند. رینوپلاستی با هدف زیباسازی بینی انجام می شود.

در مواردی که سینوزیت در فرد، تشخیص داده می شود، جراحی اندوسکوپی سینوس، قبل از رینوپلاستی انجام می شود. از مزایای انجام این دو روش، به طور همزمان این است که بیمار تنها یک بار بی هوش می شود.

چه کسانی گزینه های مناسب جراحی اندوسکوپی سینوس و رینوپلاسیتی هستند؟

کلیه افرادی قصد جراحی زیبایی بینی دارند، و هم چنین مشکلات مربوط به پولیپ و یا سینوزیت را دارند، بهترین گزینه جهت انجام هردو روش به طور همزمان با هم هستند.

ترکیب دو روش جراحی اندوسکوپی سینوس و جراحی بینی، بسیار موثرتر می باشد، و نتایج مطلوب تری به دست می آید.

نتایج درمان سینوزیت در ۸۵ درصد بیماران، و درمان پولیپ بینی در ۷۷ درصد بیماران، با ترکیب جراحی اندوسکوپی سینوس و رینوپلاستی به طور همزمان با هم، موفق آمیز بود.

نتایج، از تحلیل و بررسی ۴۵ بیمار، که جراحی اندوسکوپی سینوس را انجام داده اند، بدست آمده است. در این بررسی، ۲۷ زن و ۱۸ مرد، با میانگین سنی ۲۸ سال، مورد مطالعه قرار گرفتند. ۲۸ بیمار مشکلات سینوزیتی مزمن و ۱۷ بیمار، مشکلات مربوط به پولیپ بینی را داشتند. که با انجام این دو روش به طور همزمان، بهبود یافتند.

چه اتفاقی در طول عمل همزمان زینوپلاستی با آندوسکوپی سینوس می افتد؟

مدت زمان جراحی همزمان بینی با سینوس، بیش تر از هر کدام از این جراحی ها به تنهایی است. چرا که کار بیش تری در مقایسه با هر کدام از جراحی ها به تنهایی دارد. برای این جراحی ترکیبی ابتدا عمل سینوس انجام شده و سپس رینوپلاستی. جراحی سینوس به دو روش تهاجمی انجام می شود. این روش ها با دوربین و دستگاه آندوسکوپ صورت می گیرند. مشاهده حفره سینوسی با دوربین و توسط پزشک متخصص امکان پذیر است، بدون آنکه برشی زده شود. با کمک اندوسکوپ، جراح به سینوس ها از طریق سوراخ های بینی دسترسی پیدا می کند و تصویر روی مانیتور با حرکت آن به وضوح مشاهده می شود.

عمل همزمان سینوزیت و زیبایی بینی چه مزایایی را به همراه دارد؟

با عمل همزمان زیبایی بینی و آندوسکوپی سینوس، دیگر اضطراب قبل عمل یک بار اتفاق می افتد. همچنین دوره نقاهت و بهبود را یکباره و یکجا طی خواهید کرد. همچنین هزینه ها به نسبت کاهش می یابد. چرا که اگر این دو جراحی در زمان متفاوت انجام شوند، هر بار نیازمند پرداخت هزینه بستری در بیمارستان، بیهوشی و تجهیزات بیمارستان و اتاق عمل است.

در این جراحی ترکیبی نیازی به زدن برش نیست، فقط زمانی که عمل بینی صورت می گیرد، با توجه به باز یا بسته بودن جراحی، برشی ایجاد می شود تا از روی استخوان بینی پوست را جدا کرده و بالا بکشند تا جراحی روی استخوان و غضروف ها صورت گیرد.

هدف جراح از جراحی همزمان آندوسکوپی سینوس با رینوپلاستی چیست؟

متخصص گوش و حلق و بینی با بررسی هایی در خصوص عملکرد سینوس ها و بینی، ممکن است به این نتیجه برسد که عملکرد سینوس ها خوب نیست و باید برای آن ها دنبال راه چاره بود. چنانچه شدت التهاب و عفونت کم باشد، می توان مشکل را با دارو برطرف نمود. اما اگر فرد به سینوزیت مزمن دچار باشد، باید سینوس ها از طریق جراحی تخلیه شوند. پس هدف از ترکیب این و جراحی این است که فردی که قصد جراحی زیبایی بینی داشته، از قبل مورد بررسی پزشک قرار می گیرد و اگر سینوس ها در وضعیت خوبی قرار نگرفته باشند، برای تخلیه سینوس ها و همچنین جراحی زیبایی از این روش ترکیبی استفاده می شود. با این کار با یک تیر دو نشان زده می شود و تنفس نیز بهبود می یابد.

با بررسی های اولیه و چک کردن وضعیت بیمار توسط پزشک، جراح می تواند با دنبال کردن و رسیدن به هر یک از اهداف زیر این جراحی ترکیبی را انجام دهد :

رفع مشکل انحراف تیغه بینی

بهبود عملکرد حس بویایی در بیمار

کاهش ابتلا به عفونت های سینوسی

افزایش حجم مجرای خروجی سینوس

کاهش عفونت های موجود در سینوس ها

بهبود شدت هوای جریان یافته از طریق بینی

برطرف کردن مشکلات در تخلیه ترشحات سینوسی

برطرف کردن مشکل مربوط به انسداد دهانه سینوس ها

مراقبت های بعد جراحی همزمان رینوپلاستی و جراحی آندوسکوپی و دوره نقاهت آن

پس از انجام این جراحی نیاز به بستری شدن در بیمارستان نیست. اما باید دقت داشته باشید که مراقبت ها باید همان از روز پس از جراحی به خوبی رعایت شوند. داشتن سرگیجه پس از گذشت چند ساعت از جراحی به دلیل مواد بیهوشی، امری طبیعی است، اما به ندرت این حالت کم تر می شود و فرد به حالت طبیعی خود باز می گردد. تورم، کبودی، درد در چند روز اول طبیعی است و نیازی به نگرانی در این خصوص نیست.