بینی استخوانی یا غضروفی چگونه است؟

برجسته ترین ویژگی بینی های غضروفی، سطوح استخوانی برآمده، کشیده و ناهموار است که بعضا به جذابیت چهره، آسیب میزند. این مشکلات، اغلب به دلیل عدم تقارن صورت در نتیجه صدمات ناشی از تصادف و برخورد، ایجاد میشود. این عدم تطابق، باعث میشود، ترکیب صورت، نامطلوب به نظر برسد.

ساختار بینی استخوانی

ساختار بینی غضروفی مانند یک هرم است. بینی استخوانی، نازکتر و انعطاف پذیرتر از بینی های گوشتی هستند. بنابراین جراحی این نوع بینی ها و اصلاح آنها، برای جراح، راحت تر بوده و نتایج نهایی، بسیار بهتر است. یک جراح خوب می تواند، مشکلات این نوع بینی را با رینوپلاستی، حل کند.

بینی های بیرون زده و رومی از گروه بینی استخوانی هستند. تمرکز جراح در عمل جراحی بینی استخوانی، بر روی پل بینی است. نوع جلیقه و انعطاف پذیری، نقش مهمی در جراحی بینی غضروفی دارد و هر جراحی بسته به نوع بینی، غضروف را کم یا زیاد میکند.

خاصیت ارتجاعی پوست، فاکتور مهمی است که در جراحی بینی استخوانی باید به آن توجه کرد، پوست بینی های گوشتی، خاصیت ارتجاعی زیادی ندارند، بنابراین، جراحی زیبایی بینی های گوشتی، تاثیر کمتری خواهد داشت. فلذا، اگر بینی شما، گوشتی است و می خواهید، جراحی زیبایی بینی انجام دهید، ابتدا باید یک جراح مناسب پیدا کنید.

روش درمان بینی استخوانی یا غضروفی

روشهای مختلفی برای رفع عیوب بینی های غضروفی، وجود دارد. یکی از تکنیکهای جدید آن است که با تزریق مواد خاصی، سطح پل بینی غضروفی را صاف میکنند. این یک راه مناسب برای دستیابی به بینی مورد نظر، برای کسانی است که از انجام عمل جراحی می ترسند اگرچه عمر اینگونه از درمان ها، دائمی نبوده و باید تمدید گردد.

روش دیگر همان عمل جراحی زیبایی است که می‌تواند، برای درمان برجستگی‌ها و سایر معایب، مورد استفاده، قرار گیرد. این عمل با بیهوشی عمومی، انجام شده و بیمار پس چند روز، به منزل فرستاده میشود و می تواند به مدت یک هفته، از مسکن و آرام بخش، استفاده کند.

اطلاعات کلی در مورد جراحی بینی استخوانی یا غضروفی

جراحی بینی‌های غضروفی را میتوان با بیهوشی موضعی یا عمومی، انجام داد. تکنیکهای مختلفی برای کاهش پهنای استخوان بینی، وجود دارد. رایج ترین روش، بریدن استخوان های جانبی بینی و فشار دادن آن ها به داخل بینی با تکنیک بسته است.

در این مورد، حداقل یک تا سه هفته پس از جراحی، باید از اسپلینت بینی، استفاده کنید. کبودی و تورم نیز ممکن است یک هفته بعد از جراحی، ادامه داشته باشد. زمان بهبودی نیز بسته به مشخصات جراحی، بین یک تا دو هفته، متغیر است و نتایج جراحی بینی غضروفی، حدود یک تا سه ماه بعد از جراحی، مشخص می­ شود.

آیا جراحی بینی گوشتی با جراحی بینی غضروفی متفاوت است؟

برای بسیاری از افراد این سوال، مطرح می شود که تفاوت بین جراحی بینی استخوانی و گوشتی چیست؟ در پاسخ باید گفت که رینوپلاستی بینی گوشتی به دلیل داشتن پوست ضخیم تر و غضروف ضعیف تر، از جراحی بینی غضروفی، سخت تر است. از نظر تکنیک جراحی نیز، پزشک باید از روش جراحی باز، استفاده کند. به علاوه در جراحی بینی گوشتی به ظرافت و دقت بیشتری، نیاز است.

یک جراح ماهر باید در تغییراتی که هنگام جراحی بینی گوشتی، اعمال می کند، عناصر زیر پوست از جمله غضروف ها را به درستی، تقویت کند. پزشک با مهارت خود چربی‌های تشکیل دهنده بافت نرم به خصوص در نوک بینی را رقیق می کند و به این ترتیب، غضروفهای بینی مشخص تر و زیباتر می شوند. برداشتن بیش از حد و غیر اصولی عناصر زیر پوست بینی توسط جراح بینی غضروفی، باعث ایجاد زخم در ناحیه زیر پوست شده که در نهایت منجر به فرورفتگی بینی پس از جراحی و جای زخم خواهد شد. بنابراین جراحی بینی های غضروفی به اندازه بینی گوشتی، حساس نخواهد بود.

جراحی بینی استخوانی چگونه است؟

بینی های غضروفی یا بیرون زده به خودی خود، پوست نازکی دارند. این پوست نازک به جراح کمک می کند تا استخوان بینی را در حین عمل، کاملا تراشیده و نتیجه عمل را شگفت انگیز کند. به طور خلاصه، بینی غضروفی، سه ویژگی اصلی دارند:

وجود قوز روی پل بینی

پوست انعطاف پذیر و نازک

بافت‌ها و غضروف‌های قوی

ساختار بینی، دارای سه لایه اصلی است. ابتدا یک لایه عضلانی نازک، دوم لایه ای از استخوان غضروفی است و لایه سوم لایه ای است که داخل مخاط بینی را می پوشاند. همانطور که قبلا ذکر شد، جراحان پلاستیک، بینی را بر اساس نوع بافت و غضروف به دو دسته بینی های غضروفی و گوشتی، تقسیم می کنند که تفاوت آن ها در بافت و غضروف آن هاست. غضروف در بینی غضروفی، مقاوم تر و در بینی های گوشتی، ضعیف تر است. بینی استخوانی معمولاً در پل های خود، خمیدگی و انحنای بیشتری دارند.

رشد بیش از حد غضروف بینی می تواند ناشی از عوامل ارثی یا شکستگی استخوان ناشی از تصادف باشد. رشد مداوم غضروف بینی، عامل ایجاد بینی استخوانی است. گاهی اوقات به دلیل آسیب های دوران کودکی، ابتدا شکل بینی، تغییر چندانی نمیکند، اما پس از رشد کودک، شکل بینی، تغییر می کند. مهم ترین وظیفه جراحان، در تغییر شکل استخوان بینی، برداشتن برآمدگی است. یک جراح ماهر ساختار بینی غضروفی را به بهترین شکل ممکن، تغییر می دهد تا چهره را جذاب و زیباتر کند.

چگونه بینی استخوانی را اصلاح می کنیم؟

رایج ترین روش برای از بین بردن برآمدگی بینی های غضروفی «استئوتوم» نام داشته و یک وسیله جراحی قلم مانند برای برش استخوان است که زیر پوست، قرار گرفته و برجستگی اضافی بینی را به آرامی، برش میدهد. هنگامی که برآمدگی بینی، کاهش می یابد، تمام منحنی ها میتوانند با یک فایل درجه پزشکی به نام راسپ، اصلاح شوند.

استئوتومی چگونه انجام می شود؟

‌استئوتومی توسط یک اسکنه درجه پزشکی به نام استئوتوم، انجام می شود و برش‌های کنترل شده ای در استخوان بینی، ایجاد می کند تا تحرک کافی برای تغییر موقعیت استخوان، ایجاد شود. استئوتومی معمولاً پس از برداشتن برآمدگی بینی غضروفی، انجام می شود، حتی اگر برآمدگی بینی قبل از عمل جراحی، باز ظاهر نشود. این بدان معنی است که عرض استخوان بینی ممکن است، پس از برداشتن برجستگی، خیلی پهن به نظر برسد. همچنین به جراح این امکان را می دهد که تغییر شکل سقف باز را که بیش از حد مسطح است، اصلاح کند.

رینوپلاستی بینی استخوانی

در جراحی بینی استخوانی، جراح اندازه بینی بیرون زده را کاهش می دهد. به دلیل پیچیدگی کمتر، نتایج جراحی بینی غضروفی، بهتر از بینی‌های گوشتی است. هرچه پوست، نازک‌تر و غضروف قوی تر باشد، نتایج بهتری حاصل میشود.

در جراحی بینی استخوانی، قسمت‌هایی از استخوان و غضروف برداشته میشود و ابعاد سوراخ های بینی، متناسب با بقیه صورت، تنظیم میشود. جراح با ابزار کوچک مخصوصی که برای شکستن و خوردن کردن استخوان‌ها، استفاده می شود، برآمدگی و لکه‌های بینی را از بین می برد. مهارت و تجربه جراح در این کار حیاتی، بسیار مهم است.

بهترین زمان برای جراحی بینی غضروفی

تعیین بهترین زمان برای عملیات جراحی بینی استخوانی مستلزم ملاحظات زیر است:

 رسیدن به بلوغ فیزیکی:

جراحی باید بعد از رشد کامل بینی، انجام شود. توجه داشته باشید که ممکن است به رشد کامل خود، رسیده باشید اما رشد اجزا، همچنان ادامه دارد.

رسیدن به بلوغ روانی:

برخی افراد برای جراحی بینی غضروفی، عجولانه تصمیم می گیرند و بلافاصله از تصمیم خود، پشیمان میشوند. چنین فردی باید پس از رسیدن به حد معینی از اعتماد به نفس و استقلال نظر، تصمیم به عمل جراحی بگیرد.

احتمال عود بینی استخوانی یا غضروفی بعد از عمل

عود قوز بینی استخوانی، بسیار نادر است و خطرات آن را می توان با رعایت اقدامات احتیاطی و مراقبت های لازم به حداقل ممکن، کاهش داد. جراح می‌تواند با شبیه‌سازی آن در نرم‌افزارهای تخصصی، نتایج احتمالی عمل را پیش‌بینی کند و بیماران، تقارن بینی غضروفی را در صورت خود ببینند.

نکات مهم در جراحی بینی غضروفی

یکی از مهم ترین مزایایی که بینی غضروفی، نسبت به بینی های گوشتی دارد، این است که رضایت از نتیجه جراحی بینی استخوانی، بسیار بیشتر از رضایت از نتیجه جراحی بینی گوشتی، مشاهده شده است. گاها مشاهده شده است که بعد از مدتی، نتیجه جراحی بینی گوشتی از بین می‌رود و بینی گوشتی تا حدودی از نتیجه‌ای که بعد از جراحی، ایجاد شده، فاصله گرفته است. در چنین مواقعی، خانم ها این احساس را دارند که بینی‌شان بزرگ شده و کیفیت قبلی را ندارد. متاسفانه این موضوع به پزشک، مربوط نمی شود. زیرا برخلاف بینی غضروفی آناتومی بینی‌های گوشتی این گونه است و نمی‌توان از آن، اجتناب کرد .

برخلاف بینی‌های گوشتی، در بسیاری از موارد، بینی‌های غضروفی بعد از عمل، نتایج فوری و قابل قبولی از خود نشان می‌دهند و این باعث ایجاد احساس رضایت در افراد می‌شود. قبل از اینکه جراح بخواهد، تیغ جراحی را بردارد، تمام خصوصیات بینی شخص، مانند طول بینی، پهنای بینی و میزان قوس روی بینی را بررسی می‌کند.

این معاینات به پزشک متخصص، اجازه می‌دهد تا نقشه راه درست و مناسبی را برای جراحی بینی غضروفی، طراحی کند، همه این مسائل با مراجعه کننده در میان، گذاشته میشود و تمام انتظارات فرد، شنیده میشود تا بهترین اتفاق، برای او رخ دهد، تا جایی که آناتومی بینی استخوانی و حالت چهره فرد، اجازه میدهد، پزشک متخصص باید انتظارات و خواسته های مراجعه کننده را برآورده کند و اگر به هر دلیلی، درخواست مشتری، قابل اجرا نباشد، با دلایل علمی و منطقی فرد را متقاعد میکند.