عفونت بینی بعد از عمل

عفونت بینی بعد از عمل یکی از عوارضی است که با مراقبت درست بعد از جراحی احتمال بروز آن کمتر می‌شود. پیشگیری از بروز عفونت یک مرحله حیاتی در هر جراحی است و جراحی بینی نیز از این قاعده مستثنی نیست. عفونت می تواند باعث بروز التهاب و زخم شود که ممکن است در نهایت حتی منجر به تغییر شکل بینی نیز گردد. انجام درست اقدامات پیشگیرانه لازم برای جلوگیری از بروز عفونت بسیار مهم است. اما اگر این پیشگیری‌ها موثر واقع نشوند و عفونت رخ دهد، این مورد باید به سرعت و به طور موثر تشخیص داده و درمان شود تا از بروز آسیب بیشتر جلوگیری شود.

علائم عفونت بینی بعد از عمل

یکی از مهم ترین نکاتی که پس از عمل بینی باید به آن توجه داشت، علائم و نشانه‌های عفونت است. داشتن مقداری قرمزی، کبودی و تورم  پس از جراحی، در ناحیه بینی طبیعی است، اما اگر این علائم شروع به تشدید کنند و یا همراه با تب باشند، این می‌تواند نشانه بروز عفونت بینی بعد از عمل باشد. از علائم دیگر نشان دهنده بروز عفونت بعد از جراحی بینی می‌توان به افزایش درد، خروج ترشحات چرکی از محل برش‌ها و تغییر در نحوه تنفس اشاره کرد.

توجه: در صورت مشاهده هر یک از علائم بالا، باید فوراً با جراح خود تماس بگیرید. با درمان سریع و به موقع، میتوان اکثر عفونت‌ها را با موفقیت و بدون ایجاد آسیب دائمی درمان کرد. با انتخاب جراح بینی خوب در تهران ریسک بروز عفونت بعد از جراحی را به حداقل برسانید.

علت بروز عفونت بینی بعد از جراحی

بروز عفونت بینی بعد از جراحی ممکن است به دلیل عدم رعایت مواردی در حین عمل یا در مراقبت پس از آن رخ دهد. این مشکلات می تواند شامل موارد زیر باشد:

1- وجود باکتری بر روی تجهیزات جراحی یا در اتاق عمل

2- انتقال باکتری به مایعات بدن مانند خون در حین جراحی

3- واکنش آلرژیک به مواد مورد استفاده در جراحی یا پروتز

4- عدم رعایت بهداشت از سوی بیمار

5- مراقبت نادرست از زخم

6- تداخل عمل بینی و بیماری‌های خاص افراد (دیابت، فشار خون و…)

7- استفاده طولانی مدت از چسب بینی

8- قرار گرفتن در معرض دود

9- استعمال مواد مخدر

10- ورود باکتری به بینی از طریق محل شکاف در پوست

توجه: برای کمک به کاهش خطر بروز عفونت بینی بعد از عمل جراحی، مهم است که از تمام دستورالعمل‌های درخواستی جراح، برای مراقبت پس جراحی، پیروی کنید; این شامل تمیز و خشک نگه داشتن محل جراحی، مصرف آنتی بیوتیک طبق دوز تجویزی و اجتناب از فعالیت‌هایی است که می‌تواند خطر عفونت را افزایش دهد.

پیروی از دستورالعمل‌های مربوط به مراقبت‌های بعد از عمل بینی بسیار مهم است. یکی از مهمترین این دستورالعمل‌ها نحوه شستشوی بینی بعد از عمل است که در زیر بطور خلاصه خدمتتان شرح داده می‌شود:

1- توصیه می‌کنیم از سرم نمکی یا محلول سالین بر روی پنبه‌ استریل یا پدهای گاز استریل استفاده کنید تا پوسته‌های اطراف لبه‌های بینی تان را تمیز کنید.

2- سپس داخل بینی خود را با سرنگ آسپیراتور بینی بشویید.

3- در نهایت، بینی خود را با استفاده از محلول آب نمک و بدون دست زدن به قسمت دیگری از صورت کاملاً بشویید و به آرامی خشک کنید.

علاوه بر شستشوی بینی بر اساس توصیه‌های بالا، در اینجا چند نکته اضافی وجود دارد که باید برای به حداقل رساندن خطر بروز عفونت در نظر داشته باشید:

1- تمام دستورالعمل های مراقبت پس از عمل را دنبال کنید.

2- محل بخیه‌ها و ناحیه جراحی خود را خشک نگه دارید.

3- از وارد کردن هرگونه فشار به بینی در طول فرایند بهبودی خودداری کنید.

4- از استعمال دخانیات، نوشیدنی‌های خیلی گرم یا خیلی سرد، غذاهای گرم یا تند دوری کنید

5- برای کمک به سیستم ایمنی بدن خود، استراحت و آبرسانی کافی داشته باشید.

6- رژیم غذایی بعد از عمل بینی را رعایت کنید و رژیم مناسب سرشار از پروتئین‌ها و ویتامین‌ها در پیش بگیرید.

7- حمام کردن بعد از عمل بینی مانعی ندارد ولی تا 10 روز بعد از عمل از برخورد آب با صورتتان بپرهیزید.

8- خونریزی بعد از عمل بینی طبیعی است اما اگر این خونریزی تا چند روز بعد از عمل هنوز هم ادامه داشت به پزشک مراجعه کنید.

درمان عفونت بینی بعد از عمل جراحی

درمان عفونت بینی بعد از عمل بینی تا حد زیادی به شدت عفونت و وسعت ناحیه درگیرشده بستگی دارد. عفونت‌های موضعی محدود به بافت نرم بینی را می‌توان به راحتی با آنتی‌بیوتیک درمان کرد. اما در مورد عفونت مرتبط با پروتزهای سیلیکونی مورد استفاده در جراحی، برداشتن پروتز گزینه‌ای است که باید در نظر گرفته شود.

عفونت بعد از عمل بینی و تزریق کورتون

هرگاه فردی تحت عمل جراحی زیبایی بینی قرار می‌گیرد به ناچار درجاتی از تورم در بینی پس از جراحی ایجاد می‌شود و دلیل اصلی تزریق کورتون پس از عمل بینی برای  کاهش تورم ناخواسته به صلاحدید پزشک جراح است. اما باید توجه داشت که اگر علائم عفونت بینی بعد از عمل دارید تزریق کورتون می‌تواند روند بهبودی را کند کرده و دردسرساز شود.