جراحی بینی بسته

جراحی بینی بسته که به آن رینوپلاستی بسته نیز گفته می شود، یک عمل جراحی است که با هدف تغییر شکل یا بازسازی بینی بدون ایجاد برش خارجی انجام می شود. این یک انتخاب محبوب برای افرادی است که به دنبال بهبودهای زیبایی یا بهبود عملکرد ظاهر بینی خود هستند. در این مقاله به جزئیات عمل بینی بسته می پردازیم و در مورد روش، مزایا، روند بهبودی و خطرات احتمالی آن صحبت می کنیم.

روش جراحی بینی بسته

این روش معمولاً با بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی همراه با آرامبخش انجام می شود که بستگی به پیچیدگی مورد و ترجیح بیمار دارد.

در طول جراحی، جراح برش‌هایی داخلی سوراخ‌های بینی ایجاد می‌کند که امکان دسترسی به ساختارهای زیرین بینی را فراهم می‌کند. از طریق این برش ها، جراح می تواند استخوان، غضروف و بافت ها را برای دستیابی به نتیجه زیبایی شناختی یا عملکردی مورد نظر تغییر شکل دهد. این روش می‌تواند مشکلات مختلف بینی مانند قوز روی پل بینی، افتادگی نوک بینی یا انحراف تیغه بینی را برطرف کند.

چه زمانی به جراحی بینی به شیوه بسته نیاز پیدا می کنیم؟

اگر از فرم بینی خود ناراضی هستید یا یا به دلیل بد شکل بودن پل یا آسیب قبلی در خوابیدن یا تنفس واضح مشکل دارید، ممکن است به جراحی زیبایی بینی فکر کنید. رینوپلاستی بسته راهی برای تغییر شکل بینی است ک ظاهر آن را اصلاح می کند تا بتوانید با ظاهر خود اعتماد به نفس و راحتی بیشتری داشته باشید.

مزایای جراحی بینی بسته

از مزیت های عمل بینی بسته می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. عدم وجود اسکار خارجی قابل مشاهده: یکی از مزایای کلیدی جراحی بینی بسته این است که تمام برش ها به صورت داخلی ایجاد می شوند. این به این معنی است که هیچ جای زخم خارجی قابل مشاهده ای وجود ندارد، زیرا جراح هیچ برشی روی سطح خارجی بینی ایجاد نمی کند.

2. زمان بهبودی سریعتر: در مقایسه با رینوپلاستی باز، جراحی بینی بسته عموماً دوره نقاهت کوتاه تری را به همراه دارد. از آنجایی که این روش شامل کالبد شکافی و دستکاری بافت های کمتری است، بیماران اغلب پس از عمل تورم و کبودی کمتری را تجربه می کنند. این می‌تواند منجر به بازگشت سریع‌تر به فعالیت‌های عادی و توقف کمتر شود.

3. کاهش ترومای جراحی: جراحی بینی بسته در مقایسه با رینوپلاستی باز روشی کم تهاجمی تلقی می شود. با اجتناب از برش های خارجی و به حداقل رساندن اختلال بافت، این روش به طور کلی آسیب کمتری به ساختارهای بینی وارد می کند. این میتواند منجر به کاهش ناراحتی بعد از عمل و روند بهبودی سریعتر شود.

4. حمایت از بینی: رینوپلاستی بسته به جراح اجازه می دهد تا در چارچوب موجود بینی کار کند. این رویکرد به حفظ ساختارهای حمایتی طبیعی بینی از جمله غضروف و بافت نرم کمک می کند. با حفظ یکپارچگی این ساختارها، جراحی بینی بسته می تواند منجر به نتایج پایدارتر و طولانی تر شود.

فرآیند بازیابی بعد از عمل بینی بسته

پس از جراحی بینی بسته، بیماران معمولاً مقداری تورم و کبودی بینی را تجربه می کنند. جراح برای حمایت از روند بهبود و حفظ شکل جدید بینی، آتل های داخلی یا بسته بندی را در داخل بینی قرار میدهد. این اسپلینت ها معمولا در عرض یک هفته برداشته می شوند.

در طول دوره نقاهت اولیه، مهم است که دستورالعمل های جراح را به دقت دنبال کنید. این ممکن است شامل مصرف داروهای تجویز شده، اجتناب از فعالیت های شدید و بالا نگه داشتن سر در هنگام استراحت باشد. تورم و کبودی به تدریج در چند هفته اول کاهش می یابد و بیماران معمولاً می توانند در عرض چند هفته به روال عادی خود ادامه دهند.

هدف از عمل بینی به شیوه بسته

هدف از عمل بینی به شیوه بسته دست یابی به هارمونی و تناسب بهتر بینی با دیگر اجزای صورت است. در این روش شکل، سایز و زاویه بینی تغییر می کند. عمل بینی به شیوه بسته برای اصلاح مشکلات تنفسی که ناشی از ناهنجاری های ساختاری بینی است، هم می تواند انجام گیرد. البته با وجود محدودیت هایی که جراحی بینی به روش بسته دارد، اما همچنان می توان تغییرات گسترده ای در شیب روی بینی و پره ها و نوک بینی ایجاد نمود. در این جراحی برخلاف جراحی بینی به روش باز که برش افقی در زیر بینی ایجاد می شود و پس از عمل بخیه می خورد ، در روش بسته برش ها از درون بینی انجام می شود. و در ظاهر بینی رد برش و بخیه دیده نمی شود. در این جراحی فقط ایرادات ظاهری بینی برطرف می شود و تغییر ساختاری در بینی نداریم .

دوران نقاهت بعد از عمل بینی به شیوه بسته

در طول جراحی بینی به شیوه بسته نسبت به شیوه باز، آسیب کمتری به بافت های بینی وارد می شود. به این ترتیب دوران نقاهت به مراتب کوتاه تر است. بسیاری از بیماران می توانند دو تا سه روز بعد از جراحی به انجام فعالیت های روزانه خود بازگردند. همچنین 5 تا 7 روز بعد از جراحی می توانند به محل کار خود باز گردند. بعد از برداشتن گچ بینی شاهد تورم و کبودی کمتری خواهید بود و رد و آثار ناچیزی از جراحی بر جای می ماند.

در دوران نقاهت بعد از جراحی بینی بسته نیز همانند روش دیگر مراقبت های لازم را رعایت کنید . مراقبت های بعد از این دو عمل تقریبا مشابه است و تفاوتی ندارد. بعد از جراحی بینی از ورزش کردن خود داری کنید سعی کنید به اندازه کافی استراحت نمایید. استفاده از کمپرس یخ برای کاهش تورم و کبودی بعد از عمل مفید است. همچنین معمولا بعد از جراحی استفاده از میوه ها و آبمیوه ها توصیه می شود. مصرف میوه آناناس در کاهش کبودی و بهبود سریع تر زخم ها موثر است.

برای اطمینان از بهبودی کامل، باید حدود یک هفته از کار خود مرخصی بگیرید. برای اطمینان از ثابت ماندن و ایمن ماندن بینی، یک آتل روی بین شما گذاشته می شود و تورم و حتی کبودی قابل توجهی در اطراف بینی و چشم ها وجود خواهد داشت. پس از هفته اول، قسمت بیشتر ورم و کبودی کاهش یافته است و در عوض شش هفته، می توانید با خیال راحت به فعالیت های معمول خود، از جمله ورزش کردن برگردید.

بعد از عمل، به استراحت و آرامش نیاز دارید. همچنین که تورم کاهش می یابد و فروکش می کند، تفاوت در ظاهر خود را خواهید دید، که معمولا فقط یک تا دو هفته طول می کشد.

خطرات عمل بینی بسته

مانند هر روش جراحی، جراحی بینی بسته دارای خطرات خاصی است. این خطرات می تواند شامل عفونت، خونریزی، واکنش های نامطلوب به بیهوشی، زخم در داخل بینی و عدم تقارن یا نارضایتی از نتیجه زیبایی باشد. با این حال، این عوارض نسبتا نادر هستند، به خصوص زمانی که این عمل توسط یک پزشک متخصص با تجربه انجام شود.

برای افرادی که به جراحی بینی بسته فکر می کنند، داشتن انتظارات واقع بینانه و ارتباط آزاد با جراح خود بسیار مهم است. یک مشاوره کامل باید شامل بحث در مورد اهداف بیمار، خطرات بالقوه و محدودیت های این روش باشد. مهم است که جراحی را انتخاب کنید که به نگرانی های شما گوش دهد، نتیجه مورد نظر شما را درک کند و بتواند یک برنامه درمانی جامع متناسب با نیازهای خاص شما را به شما ارائه دهد.

نتیجه گیری

جراحی بینی بسته به افراد این فرصت را می دهد تا ظاهر بینی خود را بهبود بخشند یا مشکلات عملکردی خود را بدون اسکار خارجی قابل مشاهده اصلاح کنند.